Tuesday 12 September 2017

Badan Beruniform PBSM

Setiap murid di malaysia digalakan untuk menyertai salah satu unit badan beruniform di sekolah. pilihan saya adalah Persatuan Bulan Sabit Merah (PBSM). 
PBSM  telah ditubuhkan pada tahun 1948 di Malaysia dan telah diiktirafkan pada tahun 1957. PBSM mempunyai 7 prinsip utama iaitu :
1. Kemanusiaan
2. Kesaksamaan
3. Berkecuali
4. Kebebasan
5. Sukarela
6. Bersatu
7. Kesejagatan

Prinsip inilah yang telah mendorong saya untuk menyertai pasukan PBSM. Badan ini juga mengajar pelajar seperti saya pelbagai jenis aktiviti seperti balutan luka, kemahiran kain anduh, CPR dan kawad asas.





PBSM juga mempunyai lagu dan ikrar yang mengharukan. Saya amat berbangga kerana dapat menyertai badan beruniform ini. Terima Kasih PBSM.

No comments:

Post a Comment

hobi saya

Hobi saya ialah main game.Ini lalah gambar game yangaku suka main mobile legend ,dan character yang saya suka main ialah zilong .Saya suka z...